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Alexandra Abletshauser

Alexandra Abletshauser

Kontakt

Email: a.abletshauser.1@research.gla.ac.uk

Siehe auch: https://www.gla.ac.uk/schools/critical/postgrad/currentpgs/alexandraabletshauser/

https://glasgow.academia.edu/AlexandraChristinaAbletshauser

Wissenschaftlicher Lebenslauf

Von 2009 bis 2013 studierte Alexandra Abletshauser Deutsche Sprach- und Literaturwissenschaft und Französisch an der Universität Freiburg. Während des B.A.-Studiums in Freiburg verbrachte sie ein Auslandsjahr von 2011 bis 2012 an der Université de Montréal, wodurch ihr Interesse an Kanada und kanadischer Literatur geweckt wurde. Im Anschluss absolvierte sie ihr erstes Masterstudium in „Études Francophones“ mit Schwerpunkt auf Quebec an der Universität Bayreuth von 2013 bis 2016. Im Jahr 2014 nahm sie als Stipendiatin der Association internationale des études québécoises (AIEQ) an der McGill Sommeruniversität Université d’été en études québécoises et montréalaises teil. Während dieser Zeit knüpfte sie Kontakte mit dem Centre for Interdisciplinary Research on Montreal (CIRM) an der McGill University. In ihrer Abschlussarbeit, gefördert durch ein Stipendium des Bayerischen Ministerpräsidenten, untersuchte sie das Erlernen von Diskursmarkern von in Quebec lebenden deutscher Muttersprachlern. Von 2016 bis 2017 absolvierte Alexandra Abletshauser ihr zweites Masterstudium in „Nineteenth-Century Literature and Culture“ an der University of Chester und untersuchte in ihrer Masterarbeit das Verhältnis von Maskulinität und Emotionen im englischsprachigen Roman in England und Kanada des 19. Jahrhunderts. Seit 2018 promoviert Alexandra Abletshauser an der University of Glasgow bei Professor Faye Hammill und Dr Andrew Radford zu Emotionen und gesellschaftlichen Themen im fiktionalen und faktualem Schreiben kanadischer Autorinnen der Jahrhundertwende. Seit 2019 ist sie assoziiertes Mitglied des Graduiertenkollegs 1767 Faktuales und fiktionales Erzählen.

Dissertationsprojekt

Sentimental Fiction? Social Issues in Canadian Women’s Writing, 1880-1914 (Betreuer: Prof Faye Hammill, Dr Andrew Radford, University of Glasgow)

Whilst the literature of sentiment has received little sustained treatment in the context of Canada, it has been thoroughly explored by critics of eighteenth- and nineteenth-century British and American literature. Literature of sentiment was generally defined through its negative connotation of being too emotional. However, recent scholarship has shown the complexity and diversity of sentimental writing. My thesis will extend this enquiry into an entirely new field, demonstrating how Canadian women writers used the literature of sentiment to serve a wide variety of political and ideological purposes and to examine issues such as animal rights, imperialism and race. My project will compare how English-Canadian and French-Canadian women writers engaged with similar topics, such as nationalism and gender, while emphasising different aspects of, or perspectives on, those topics. The thesis investigates the development of Canadian women’s literature of sentiment from the publication of Laure Conan’s influential novel Angéline de Montbrun (1881-1882) to the beginning of World War One, which changed Canada extensively on the political, social and cultural levels. Fourteen authors will be considered, including anglophone, francophone, indigenous and ethnic minority authors, among them Sara Jeannette Duncan, Robertine Barry, E. Pauline Johnson and Edith Maude Eaton. Some of their writings were first published in periodicals, and in order to analyse their engagement with contemporary social issues, it is crucial to consider them in their original publication contexts. My reading practice compares the content of the novels and short fiction with that of the surrounding articles and visual material, drawing on recent methodological work in Canadian periodical studies. I will explore how fiction and non-fiction texts interact with each other. I will examine the use of sentimental narrative strategies as well as the fictionalization of factual events in fiction and non-fiction texts. The research also uses transnational reading approaches to explore Canadian women writers’ transatlantic publishing careers and engagement with international initiatives such as the temperance or animal rights movements.